Aká nesmierna je voči nám tvoja dobrota, Otče, aká nevyspytateľná je tvoja láska! Aby si vykúpil otroka, vydal si na smrť vlastného Syna! Naozaj potrebný bol hriech Adamov, ktorý zotrela smrť Kristova! Ó, šťastná vina, pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Vykupiteľ!
Rozumiem aj argumentom typu "boží plán" aj odovzdanosti veci dejín spásy. Nechápem, ale dvom veciam. Je v týchto vetách naozaj povedané, že Boh a aj my sme potrebovali Adamov hriech? A môžeme hovoriť o šťastí, že prví ľudia (v texte sa hovorí iba o Adamovi, ale ide o básnickú skratku, nie o ospravedlnenie Evinej viny, preto budem vo svojej úvahe používať oboch) spáchali prvý hriech?
Ak bol Adamov hriech naozaj potrebný, bol určite potrebný aj had, ktorý Adama a Evu k hriechu naviedol. Básnik, ktorý to dotiahol až tak ďaleko, že jeho verše sa používajú počas najdôležitejšej liturgie kresťanského kalendára, nám takto vraví, že k spáse potrebujeme hriech. Táto myšlienka nie je stará, je však od nej už len krôčik k priznaniu, že k dobru potrebujeme aj zlo a síce, v kresťanskom ponímaní, diabla. To sa priamo sporí s kresťanskou náukou nielen o tom, že všetci by sme mali byť dobrí, ale aj s teóriou o konečnom porazení diabla, až príde posledný súd.
Samozrejme, po poslednom súde, teda po skončení tohto sveta, už nebude svet, a teda nebude potrebné na udržanie dobra v ňom akceptovať aj existenciu opačného extrému, teda zla. Avšak, aby sme pochopili o čo ide. Teória o nevyhnutnosti zla pre existenciu dobra patrí k náuke východných náboženstiev. Všetci ho poznáme skrz známy symbol jin-jang, ktorý určite nepatrí k obľúbeným artefaktom kresťanských denominácií. Opäť raz zostávam zmätený.
Autor ďalej poukazuje na to, že Adamova vina je šťastná, teda spôsobená šťastím. Šťastena, antická bohyňa, nám teda zabezpečila to, že k nám prišiel vznešený Vykupiteľ. Vo voľnom preklade zložitého básnického obrazu vlastne básnik hovorí toto: "Ďakujme šťastiu, že Adam bol natoľko človekom, že spáchal hriech, pretože ho od neho mohol prísť očistiť vykupiteľ."
Ak to spojíme s prvou časťou básnikovho uvažovania, dostaneme niečo takéto:
Môžeme ďakovať šťastiu a diablovi, že spoločne presvedčili Adama a Evu, aby nepočúvli Boha. Inak by totiž Boh nebol prišiel opäť na zem v podobe Vykupiteľa.
Je nás viac, ktorí si myslíme, že ak by nebolo diabla a toho "šťastia", nemusel by sa Boh vôbec vracať. Ľudia by totiž od neho nemuseli odísť.
Komentáre
zaujímavá otázka
Kto teda ako Boh?
Ak áno, tak by bolo zaujímavé sa pozrieť na to, že sa nemožno čudovať diablovi, keď sa odmietol skloniť pred človekom. Vedel, že v Božom pláne je práve človek jeho záhubou? Nebyť človeka, diabol by totiž nemusel spyšnieť a odísť od Boha.
To je ale zacyklenie celého problému. Ak by nebolo diabla, nebolo by spasenia, a zároveň ak by nebolo potreby spasenia, nebolo by diabla.
Hospodin riekol Satanovi: Ajhľa, v tvojich rukách je všetko
Zrejme, keby človek vedel Boha milovať už v raji hneď po stvorení, nebol by potrebný diabol ani spasenie. Keby nebola pýcha v Adamovi a Eve, diablova pýcha by sa ich netýkala. Pýcha diabla bola teda asi potrebná na odstránenie pýchy Adama a Evy, aby boli schopní milovať Boha. Otázka je prečo stvoril Boh ľudí pyšných? Zrejme pyšný je automaticky každý človek, kým sa nepopáli. Všimol si si inak, aký majú Boh a Satan kolegiálny vzťah v na začiatku Knihy Jobovej? ....
"Vtedy Hospodin riekol Satanovi: Odkiaľ prichádzaš? Satan odpovedal Hospodinovi: Z potuliek po zemi a z pochôdzky po nej. 8 Nato povedal Hospodin Satanovi: Všimol si si môjho služobníka Jóba? Lebo na zemi nieto jemu podobného, bezúhonného, úprimného, bohabojného muža, ktorý by sa stránil zlého. 9 Satan odpovedal Hospodinovi: Či je Jób zadarmo bohabojný? 10 Neohradil si ho zo všetkých strán i s jeho domom i so všetkým, čo má? Dielo jeho rúk si požehnal a jeho statok sa rozmnožil v krajine. 11 Ale len vystri ruku a dotkni sa všetkého, čo má, či sa ti nebude do očí rúhať? 12 Vtedy Hospodin riekol Satanovi: Ajhľa, v tvojich rukách je všetko, čo má, len na neho rukou nesiahaj! Nato Satan odišiel spred Hospodina. "
treba asi prestat zonglovat z dvoma pojmami...
...a
dvaja v jednom sú..a každý osve nemajú význam..?
BOH potrebuje SATANA..a opačne..
prosím-neukameňujte ma..
všetci sa snažíme rozumieť..
lenže
BOHA nemožno rozumieť..chápať..boli by sme NíM..
len Veriť-či-neveriť..pochybovať..
užívať dané v prospech seba a iných..
ako?prečo?
odpoved nepoznáme..
Je teda tak, že bez človeka by nebolo Boha?
Nie je to skôr tak, že Boh vďaka svojej veľkej láske tak miloval svet, že poslal svojho jednorodeného syna aby svet spasil? Ale ak by nebolo diabla, respektíve hriechu prvých ľudí, Boh by svet spasiť nemusel a bolo by vo výsledku rovnako dobre, pretože už akt stvorenia sveta je aktom lásky? V tom prípade by sme ale museli uznať, že básnik, ktorého texty sú použité v liturgických textoch na bielu sobotu bol jednoducho asi iba príliš iniciatívny v hodnotení vecí.
Argumentu, ktorý podal r rozumiem. Je to tak, lebo je to tak a my tomu máme veriť. Alebo neveriť, teda pochybovať. Ale keďže tento argument nevedie k ďalšiemu rozvíjaniu myšlienky, nebudem sa o to ani pokúšať.
Akt stvorenia je aktom jednostrannej lásky...
Máme ďakovať diablovi?
Ale na tom, čo si povedal mi nesedí to, že neviem, ako sa líši akt lásky stvorením a akt lásky spasením. Je to z môjho pohľadu opäť jednostranné. Akurát, že tá druhá verzia je o čosi menej príjemná pre Boha, dôkaz lásky je teda o čosi väčší, ak sa to takto dá merať. Ale stále ide o nerovnosť v láske. Rovnosť je iba v prežívaní bolesti. Ak by mala byť láska rovná, očakával by som od človeka nejakú reciprocitu. Rovnaký akt lásky od človeka smerom k Bohu, ale nevidím ten súvis so spasením.
Vráťme sa ale späť k mojej otázke, máme byť vďačný diablovi za to, že Boh zostúpil na zem? Pretože takto to napísal básnik.
Spýtajme sa inak.
Akt lásky spasením...
Súhlasím, a teraz čo s tým citátom
Dobre, a teraz mi skús povedať, čo teda robí tento citát v liturgickom texte. Ten citát hovorí o vďačnosti vine, nie stvoriteľovi.
je to asi naozaj trochu lahkovážne povedaný citát..
Súhlas
Pochvala
Ježiš nemal byť ukrižovaný, ukrižovanie bolo Satanovo víťazstvo
Na zamyslenie:
- Naozaj potrebný bol hriech Adamov, ktorý zotrela smrť Kristova. Ó, šťastná vina, pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Vykupiteľ!
- Naozaj potrebný bol priestupok našich detí (že sa hrali so zápalkami a podpálili dom), ktorý zotrela smrť Hasičova (ktorého zabili, než začal hasiť). Ó, šťastná vina, pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Hasič!